Feng Shui - de grundläggande verktygen

För att skapa ett hem som känns harmoniskt och där du älskar att vara kan du ta hjälp av de grundläggande verktygen inom Feng Shui. Här får du en översikt och en kort presentation av "verktygslådan". Du kan använda dem parallellt och börja i vilken ände du vill.

Yin och yang – Handlar om kontraster eller motsatspar. Vi strävar efter att ha balans mellan stort och smått, ljust och mörkt, högt och lågt, mjukt och hårt etc. När det finns kontraster i inredningen känns rummet intressant och harmoniskt.

De fem elementen – Alla färger och former som du ser runt omkring dig kan delas in i fem olika kategorier. Vi kallar dem de fem elementen. Varje element har en specifik känsla och energi. För att det ska bli bra balans i ett rum behövs därför alla elementen vara representerade i inredningen.

Chiflöde – Det finns ett flöde, en livskraft eller energi som rör sig i hela universum. Inom Feng Shui kallar vi den för Chi. Vi strävar alltid efter ett behagligt flöde i våra hem. Det innebär att det ska finnas en viss rörelse men energin får inte flöda på för fort.

Kraftposition – Möbleringen är viktig för att vi ska kunna slappna av hemma. När vi möblerar i kraftposition har vi ryggen mot en vägg och fri sikt mot dörren. På det här viset kan känner vi en trygghet då vi vet att ingen kan komma och överraska oss.

Stärkande symboler – Allt som finns runtomkring oss sänder ut signaler som vårt undermedvetna registrerar. När vi arbetar med stärkande signaler vill vi att symbolerna i hemmet ska tillföra positiv energi till rummet och livet. Genom att medvetet välja ut vad vi dekorerar omgivningen med kommer livet styras in i den riktning som vi önskar.

Inramade barnteckningar fungerar som stärkande symboler och visar att barnen är uppskattade i hemmet.

Jag hoppas att du uppskattade detta inlägg. Det har tidigare publicerats på min blogg. Klicka här om du vill läsa mer där.

Allt gott!
Isabell Svan

Kan Feng Shui förbättra den psykiska hälsan?
Välkommen till Svenska Feng Shuiförbundets blogg