Vinter1920x400.jpg

Designfulness

Designfulness – Isabelle Sjövall

"Så revolutionerar hjärnforskningen hur vi bor, arbetar och lever. " I boken Designfulness sammanfattar författaren Isabell Sjöwall forskning om hur olika miljöer påverkar oss. Isabell ger många exempel och som en röd tråd i hela boken finns ett koncentrat efter varje kapitel med rubriken: "Låt vetenskapen sätta ramarna". Det finns forskning som stödjer alla miljöbeskrivningar i boken. För oss som arbetar med Feng Shui är boken mycket intressant att läsa eftersom de flesta miljöer vi arbetar med finns beskrivna.

Våra urgamla hjärnor är präglade av ett liv på Savannen och visar än idag vad vi upplever som vackert och tryggt. Idag tillbringar de flesta av oss 90 % av vår tid inomhus och vi behöver designa utifrån våra grundläggande mänskliga behov.

Att vi mår bra av att vistas i miljöer med tillgång till natur oavsett om det är utsikt genom fönster hemma, på arbetsplatsen, i skolan eller på sjukhus är kanske ingen nyhet men tål att upprepas. Organiska mönster, växter, konst med naturmotiv har en stressreducerande effekt. Här finns exempel på hur användning av dagsljus, färgsättning, naturnära material och naturljud påverkar oss. Isabelle visar hur rum kan utformas för fokuserande respektive kreativa jobb.

Det finns många intressanta exempel om vad vi som människor behöver i olika miljöer för att vara friska och må bra. Att både tänka på patienter och personal när det gäller sjukhusmiljö. Att tänka på akustik och placering i klassrummen. Att skapa skolgårdar med tillgång till sol, skugga, grönska och tillräcklig yta.

Isabell skriver i flera sammanhang om vikten av breda trottoarer och det har verkligen fått mig att tänka på hur smala många gångbanor är, att man inte kan gå i bredd och hur ofta man får gå ut i gatan för att mötas.

Att vetenskapen är så långt framme och att det pågår så många projekt i västvärlden är glädjande och inger hopp. Boken Designfulness är verkligen en inspirationskälla som jag kommer att återkomma till ofta. Förhoppningsvis kommer boken att leda till förbättrade miljöer inom hem, skola, sjukhus och äldrevården. Boken finns bl.a. på Adlibris och Bokus.

Den kreativa apan
Att leva Slow