Var_20180407_155419.jpg

Här bloggar konsulter som är medlemmar i Svenska Feng Shui Förbundet.

Den kreativa apan

Du är på Svenska Feng Shuiförbundets hemsida. Eller i alla fall på dess hemsidas blogg. Troligen är det så att du kanske har ett intresse för miljön du lever i och hur den skulle kunna påverka hur du upplever ditt liv. Kanske vill du få ett så rikt liv som du kan. Som min vän Jessica säger, du vill "känna livet i dig". Eller?

En egenskap som skiljer människan från andra arter är kreativiteten. Jo men, tänker du, det finns ju arter som kan tillverka redskap – apor till exempel - och hitta på alla möjliga saker för att förbättra möjligheterna att skaffa mat och föröka sig. Jo, säger jag, det är ett slags kreativ förmåga, men den är starkt förknippad med överlevnad och fortplantning. Mycket basal. Den kreativitet jag pratar om är den som tar vid därefter. Den som gjorde att även våra förfäder smyckade grottan, gjorde halsband av frön och sopade golvet spegelblankt. Apmänniskan som lät skapandet ta nya uttryck. Det som gör att vi sjunger i duschen, lägger upp maten vackert på tallriken och skriver vers. Driften som får oss att smycka knivskaftet med intarsia, ta danssteg i tvättstugan och hitta på nya stickmönster. Inget av det har med varken fysisk överlevnad eller fortplantning att göra. Eller?

Kan det vara så att det som vi kan kalla vårt själsliga liv är lika viktigt som vårt fysiska liv? Kan det till och med vara så att de är intimt inflätade i varandra och att det i evolutionen har visat sig att kreativiteten – som är själens uttryck – är mycket viktig för människans utveckling och överlevnad?

Det finns ett uttryck som jag gillar: Universums oändliga potential. För mig är det benämningen på det större sammanhanget, den ursprungliga anledningen till att vi tagit plats i denna kropp, på denna plats. För någon är det Gud, för någon annan vår inre kraft. Universum har en plan. Om vi vill förverkliga den planen behöver vi väcka till liv alla våra slumrande förmågor. De ligger där och väntar, de bidar sin tid till vi säger Fritt fram!

Genom livet har vi skapat strategier och vägar som känns användbara och framkomliga. Många av dem behöver omvärderas då och då. En del av dem kan blockera vår förmåga att uttrycka oss. Bekvämlighet, självtvivel eller distraktion. Vi behöver ta ett steg bort och titta på oss själva med utifrånblick. Vi behöver få syn på våra drömmar och styrkor. Vi behöver eliminera hindren.

•  Ta fram papper och penna. Föreställ dig att du inte är begränsad av pengar, tid, utrymme, kunskap eller förmåga. Det kan kräva att du blundar och koncentrerar dig hårt!
  •  Sätt en timer på en minut och skriv upp fem saker du skulle vilja göra om allt var möjligt. Tänk inte för mycket!
  •  Ta en bunt gamla tidskrifter, pinterest eller helt enkelt papper och kritor. Hitta bilder som illustrerar dina fem drömmar och lägg dem i en mapp eller sätt upp dem på väggen.
  •  Fyll på mappen med nya bilder och ta bort de som efter hand har införlivats i ditt liv.

Om du nu känner dig skeptisk och tänker "vad ska det här nytta till?" är det helt begripligt. Men då kontrar jag med: Kasta dig ut och titta med nyfikenhet på om det händer något. Det värsta som kan hända är att du har gjort en rolig övning som inte ger någon utdelning.

Men det kommer inte hända!

Karin Hilmarch, nyfiken i en strut

Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

Följ med på Ba Gua-resan
Designfulness